Inspiracje - kolie, naszyjniki i wisiory  

Posted


Od czasu do czasy zdarza się, że trafimy na rzecz, która zainspiruje nas do dalszych poszukiwań. Oto moje inspiracje, które jak zawsze poniewierają się po całym komputerze (i nie tylko). Tym razem trafiło na naszyjniki. Miłego oglądania - mam nadzieję, że zbiór w miarę czasu będzie się powiększał, więc jeżeli ktoś ma namiar na jakieś ciekawe materiały z XIV lub XV wieku to będę wdzięczna za informację.
Zdjęcia pochodzą z Web Gallery of Art oraz z Wikipedii
Pozdrawiam
Noire


1440 F. Lippi "Portrait of a Man and a Woman" - krótki naszyjnik z pereł, bez wisiora
1440 F. Lippi "Portrait of a Man and a Woman" - krótki naszyjnik z pereł, bez wisiora - detal
1440-1442 F.Lippi "Portrait of a Woman" - ta sama dama co powyżej i ten sam naszyjnik :)
1450 (około) P. Uccello "Portrait of a Lady" - krótki naszyjnik z pęczków pereł i ??? rzeźbionych korali albo kuleczek ze splecionych korali innego koloru lub ze złotych kuleczek

1463 H. Memling "The Presentation in the Temple" - fragment - cudny, podwójny naszyjnik z pereł oddzielonych od siebie, z podwójnym wisiorem z ciemnym prostokątnym  i z czerwonym kamieniem (dolna część wisiora najprawdopodobniej w kształcie krzyża)

1465-66 P.Francesca "Portrait of Battista Sforza" - obroża z podwójnego rzędu pereł, pośrodku z połączonymi perłami oprawionymi klejnotami. dodatkowo dołączony półnaszyjnik z pereł. Osobno na łańcuszku (lub przywieszony do półnaszyjnika) duży wisior z oprawionego kamienia.

1467-70 A. Pollaiuolo "Portrait of a Lady" - krótki naszyjnik z pereł i złotych korali w sekwencji 3/1, z doczepionym niewielkim wisiorem z oprawionego kamienia i 3 pereł

1467-71 H. Memling "Last Judgment Triptych" - fragment - krótki naszyjnik z pereł z dołączonym małym wisiorem z ciemnego kamienia (lub koralika) i 5 pereł,  z podwieszoną poniżej 6 perełką (możliwe że ta 6 perełka to część zapięcia np. woala - niestety nie widać dobrze)

1470 H. Memling "Maria Madalena Baroncelli" - cudna kolia z giętego złotego drutu, czarnych korali , pereł, kamieni szlachetnych i ??? emaliowanych elementów lub innych metali np, czerwone złoto, zwykłe i oksydowane srebro  
1476-79 H. Goes "Sts. Margaret and Mary Magdalene with Maria Portinari" - fragment - ta sama kolia co powyżej (tylko wydaje mi się, że z czerwonymi koralami) oraz krótka kolia z podwójnego rzędu pereł połączonych owalnymi koralami. Wisior z trzech oprawionych kamieni i dużej perły doczepiony do kolii lub osobno na łańcuszku.

1474-79 H. Memling "St John - Altarpiece" - fragment - cudna kolia z emaliowanych kwiatków, pereł oraz siateczkowych ,lub wyplatanych z koralików, kropli


1476-84 F. Cossa "Allegory of April; Triumph of Venus" - kilka naszyjników z czerwonych korali (jeden krótki najprawdopodobniej z małym wisiorkiem z korala w kształcie kropli, jeden podwójny - lub długi założony podwójnie, jeden krótki bez wisiora  i jeden bardzo krótki - obróżka); dwie obróżki z ciemnych koralików splecione z nici głównej i drugiej, tworzącej mniejsze lub większe trójkąty

1480 H. Memmling "Portret młodej kobiety" - pleciony łańcuszek i wisior w kształcie równoramiennego krzyża z 5 kamieniami oraz podwieszonymi 3 ciemnymi perłami lub innymi koralikami

1480 (około) L. Neroccio "Portrait of a Lady" - podwójny, krótki naszyjnik z pereł z wisiorem z owalnego czerwonego kamienia otoczonego 8 perłami; długi naszyjnik (lub półnaszyjnik przyczepiany do ramion sukni) z pereł z wisiorem w kształcie krzyża (kwadratowy czerwony kamień i 4 perły)

1480 (około) Włoski malarz nieznany "Family of Uberto de' Sacrati" - delikatna kolia z poprzedzielanych korali i pereł, najprawdopodobniej bazę stanowi sznur korali, potem perły i korale 1/1 później znów korale i ostatni rząd perły i korale 1/1

1490 M. Pacher "MARY of Burgundy" - długi, podwójnie założony naszyjnik z czarnych i białych korali w sekwencji 3/3; cudna złota kolia, z kamieniami lub emaliowana

1470  P. Christus"Portrait of a Young Girl"- kolia wykonana z trzech podwójnych sznurów czarnych koralików łączonych czarnymi koralikami i złotymi rurkami. Sznury połączone perłami.

1494 Nieznany malarz włoski "Virgin and Child Enthroned with the Doctors of the Church" - obroża z koralików w kolorze ciemnego złota, spleciona najprawdopodobniej z nici głównej i drugiej tworzącej romby

1445-1450 R. Weyden "Seven Sacraments (left wing)" - fragment - początkowo sądziłam że jest to siateczka z koralików jednak po oglądnięciu w wersji drukowanej skłaniam się raczej ku krótkiemu naszyjnikowi z pereł

1410 około "Les Très Riches Heures du duc de Berry" - złota kolia ze sznura głównego i wiszących złotych kuli lub korali (wiem że niewiele widać ale to okres okołogrunwaldzki :)

1480 (około) B. Mainardi  "Portrait of a Woman" - krótki naszyjnik ze szlifowanych kamieni (lub szkła) w sekwencji 2x2 przeźroczyste (lub białawe) + 1 złoty (miodowy), do tego wisior (niestety nie widać żadnych szczegółów)

1490 (około) L. da Vinci "La belle Ferronière" - bardzo długi naszyjnik, czterokrotnie owinięty dookoła szyi, wydaje się że jest wykonany z czarnych i złotych rurek
1483-90 L. da Vinci "Portrait of Cecilia Gallerani (Lady with an Ermine)" - długi naszyjnik z czarnych poprzedzielanych korali, podwójnie zawinięty dookoła szyi

1472-1474 P. Francesca "Montefeltro Altarpiece (detail)" - długi, założony podwójnie naszyjnik z pereł z wisiorem z nieoprawionego dużego, różowego kamienia w kształcie migdału; obroże z podwójnego sznura czerwonych korali wykańczanych w koronkę, pośrodku gafitowe (może emaliowane) czteropłatkowe kwiaty z perłami